Kan KFM utmäta barns pengar om förälder har en skuld?

Hej! Lawline. Min mamma har skulder till KFM och jag undrar om dom då får ta pengar från mitt konto för att täcka upp för hennes skulder ? Tänker att kontot står ju i mitt namn men hon är vårdnadshavaren på kontot eftersom jag är 17( Alltså under 18) så vad gäller ? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom frågan du ställer rör de tillgångar kronofogdemyndigheten (KFM) kan ta i anspråk för att betala din mammas skuld så behöver vi vända oss till utsökningsbalken (UB). Vi kommer även behöva titta lite i föräldrabalken (FB) på grund av din ålder.

Du står mycket riktigt som du säger under vårdnad av din mamma eftersom du är under 18 år (6 kap. 2 § första stycket FB). Vårdnadshavaren har hand om vårdnad och underhåll av barnet medan förmyndaren har hand om barnets ekonomi. Eftersom du står under vårdnad av din mamma så är hon även din förmyndare (10 kap. 2 § FB). Att din mamma är din förmyndare innebär däremot inte att det skulle ge KFM rätt att utmäta dina pengar för hennes skulder.

Pengar utgör lös egendom. Denna form av egendom får utmätas av KFM om det framgår att den tillhör din mamma (4 kap. 17 § UB). Eftersom kontot står på ditt namn så krävs det därför att KFM kan bevisa att dessa pengar tillhör din mamma och inte dig. Det kan exempelvis ske om din mamma fört över klumpsummor till ditt konto för att kunna kringgå sin skyldighet att betala KFM. Såvida KFM inte kan bevisa att pengarna tillhör din mamma så kommer de inte kunna ta dessa.

Jag hoppas detta gav dig svar. Är något otydligt eller om du har en annan fundering så är du alltid varmt välkommen att skicka in en ny fråga. Med vänlig hälsning,

Madelen HenrikssonRådgivare