FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/03/2021

Kan jäv uppstå om jag arbetar för en tingsrätt och advokatbyrå samtidigt?

Hej! Jag studerar till paralegal och jobbar vid sidan av studierna extra på tingsrätt. När jag nu söker praktik så blev jag på en advokatbyrå tillfrågad om jag där även vill jobba extra som sekreterare. Advokaten visste om att jag jobbar på domstol. Det jag nu frågar mig är om detta är tillåtet? Kan jag jobba både på byrå och domstol eller räknas jag på något sätt som jävig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det beror på vilken tjänst du har
Jäv aktualiseras på ett par olika ställen i Rättegångsbalken. Generellt sett gäller jäv för personer med beslutsfattande roller, som nämndemän, domare, åklagare, m.m. men även personer som för anteckningar vid ett sammanträde (4 kap. 10 och 13 §, 7 kap. 6 §, 6 kap. 3 § Rättegångsbalken). Har du ingen av dessa bör det generellt sett inte vara något problem.

Reglerna jag tog upp ovan gäller generellt sätt handläggningen i allmän domstol. I förvaltningsdomstol gäller i princip samma regler även då Förvaltningsprocesslagen hänvisar till Rättegångsbalken i jävsfrågor, 41 §.

Rekommendation
Då det inte framgår av din fråga exakt vad dina arbetsuppgifter innebär rekommenderar jag att du rådfrågar din arbetsgivare, d v s tingsrätten du jobbar på. Detta för att det inte ska uppstå några problem för dig. Detta gäller inte bara för jävssituationer utan även konkurrenssituationer exempelvis, om du via ditt jobb på tingsrätten får tillgång till känslig information till konkurrenter till byrån eller byråns klienter.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare