FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2022

Kan jag vara ägare trotts att någon annan skrivit på köpekontraktet?

Hej, har köpt hundar och i köpekontraktet står det min flickväns namn och undrar vem det är som äger dom då? Kan jag stå som ägare på dom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att det är din flickväns namn som står på köpekontraktet men att du önskar att registrera dig som ägare till hundarna.

Det finns något som kallas kommission (se Kommissionslag (2009:865) 1 §)  vilket är när en part utför ett uppdrag gör annan persons räkning men i eget namn. Detta skiljer sig från en vanlig fullmakt där fullmaktstagaren handlar i fullmaktsgivarens namn.

Om ni kommit överens om att hon ska ha köpt hundarna i din räkning är du således ägare till dem även om hon skrivit under avtalet. Det är dock från bevishänseende alltid bra att ha dessa saker skriftligt.

Jag hoppas att detta gett svar på din fundering.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare