FrågaÖVRIGTÖvrigt26/01/2023

Kan jag vägras taxiförarlegitimation för att jag har ett belastningsregister?

Hej Jag har varit dömd för häleri Kan det påverka taxiförarlegitimation ansökan?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag huvudsakligen utgå från taxitrafiklagen (TTL) och brottsbalken (BrB).

Förutsättningar för att få taxiförarlegitimation

Taxiförarlegitimation är en handling som ger behörighet att föra fordon i taxitrafik, vilket framgår av 1 kap. 4 § TTL. Taxiförarlegitimation får ges bl.a. till den som fyllt 21 år och har ett körkort med B-behörighet sedan minst två år tillbaka, enligt 3 kap. 3 § 1–2 p. TTL. För att få taxiförarlegitimation krävs även att den sökande uppfyller de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till säkerhet för passagerare och andra trafikanter, samt att den sökande i fråga om yrkeskompetens och laglydnad bedöms vara lämplig som taxiförare, se 3 kap. 3 § p. 3–4 TTL.

Särskild om laglydnadskravet

Som framgått ovan finns ett allmänt krav på att den som ansöker om taxiförarlegitimation bedöms vara lämplig med hänsyn till laglydnad. Detta innebär dock inte att man inte får ha ett belastningsregister, utan en prövning görs utifrån vilken typ av brottslighet det varit fråga om. Kammarrätten har därför i sin praxis godtagit nekande av taxiförarlegitimation när den ansökande gjort sig skyldig till vissa tillgreppsbrott och brott mot person (stöld och hot), men inte när den ansökande gjort sig skyldig till viss ekonomisk brottslighet (bokföringsbrott), se RÅ 1995:44 I–III.

I rättsfallen använder sig Kammarrätten av den gamla yrkestrafiklagen, eftersom taxitrafiklagen inte fanns vid domsluten. Bestämmelsen som är relevant i frågan är dock i stort sett densamma som den som tillämpades i rättsfallen (se prop. 2011/12:80 s. 147), varför rättsfallen fortfarande är relevanta.

Laglydnadskravet i förhållande till häleribrottet

Häleri är ett brott med flera olika definitioner. Man kan till exempel dömas till häleri om man förhindrar återställande av något som frånhänts annan genom brott, men också om man gör gällande en fordran som uppkommit genom brott (se 9 kap. 6 § 1–3 p. BrB). Att beakta är dock att häleri är ett bedrägeribrott. Det rör sig alltså inte om den typen av brottslighet som prövats av Kammarrätten i de fall jag refererat till ovan, vilket gör det svårt att förutse hur en laglydnadsprövning hade utfallit.

Vad innebär det här för dig?

I och med att jag inte lyckats hitta praxis för just din situation, är det svårt för mig att säga huruvida din dom är ett hinder för att få taxiförarlegitimation. Hänsyn tas, vid prövningen, till vilken typ av brott det rör sig om samt omständigheterna i det enskilda fallet. Ytterst är det en fråga för relevant myndighet att avgöra, men min bedömning efter att ha läst igenom Kammarrättens domskäl är att häleri är den typen av brott som skulle kunna vara ett hinder för taxiförarlegitimation.

Kan du ta reda på om du uppfyller laglydnadskravet?

Det finns en möjlighet att ansöka om ett förhandsbesked för huruvida man uppfyller kravet på laglydnad och om det finns något annat hinder mot utfärdande av taxiförarlegitimation, vilket framgår av 3 kap. 9 § TTL. Den myndighet man ska vända sig till i sådana fall är Transportstyrelsen, vilket framgår av 3 kap. 2 § TTL jämte 3 kap. 1 § taxitrafikförordningen. Du kan läsa mer om taxiförarlegitimation på Transportstyrelsens hemsida, se här.

Se särskilt längst ner, under rubriken ”Förhandsbesked för taxiförarlegitimation”.

Sammanfattning och rekommendation

Det är alltså möjligt att få taxiförarlegitimation även om man förekommer i belastningsregistret. Hänsyn tas dock till vilken typ av brott man gjort sig skyldig till, och de övriga omständigheterna. Jag rekommenderar dig därför att kontakta Transportstyrelsen och ansöka om ett förhandsbesked, så får du ett tydligare svar på din fråga.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare