Kan jag uppfylla försörjningskrav fast jag är skuldsatt?

Jag har en fråga angående försörjningskravet vid anhöriginvandring. Hur påverkar eventuella skulder migrationsverkets bedömning i ärendet? Tar dem en kreditupplysning i samband med beslutet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av migrationsrättslig karaktär och regleras främst i lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (begränsningslagen).

Vad innebär försörjningskravet?

Försörjningskravet innebär att man ska kunna försörja sig själv och personen man vill få till Sverige samt ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er (9 § begränsninglagen). Det är dock lite oklart vad detta betyder och därför är det nödvändigt att se hur Migrationsverket tolkat detta. Att man kan försörja sig själv och någon annan innebär enligt Migrationsverket att man ska visa att man har regelbundna arbetsrelaterade inkomster eller att man har tillräckligt stor förmögenhet som man själv och den som söker uppehållstillstånd kan leva på. Hur stor inkomsten måste vara beror på hur hög boendekostnaden är. När man dragit av boendekostnaden måste man ha ett "normalbelopp" kvar som man kan leva på. För en ensamstående vuxen är normalbeloppet till exempel 4923 kr. Normalbeloppet är till för utgifter som exempelvis mat, hygien, kläder etc. Som exempel på en bostad som är av tillräcklig storlek och standard kan sägas att för två vuxna utan barn är en lägenhet tillräcklig om den har kök/kokvrå och minst ett rum.

Skulder

Utifrån ovan kan du uppfylla försörjningskravet även om du har skulder så länge det finns ett normalbelopp kvar av din inkomst som personen som söker uppehållstillstånd kan leva på.

Hoppas detta var till hjälp för dig! Vill du läsa mer om normalbelopp och boende av tillräcklig storlek rekommenderar jag Migrationsverkets hemsida, den hittar du här.

Linn LindelöfRådgivare