Kan jag tvingas att betala dödsboets skuld?

Hej.

Min bästa vän sedan många år har flyttade till ett boende, och sålde sin bostadsrätt. Han ville ge mej hela avkastningen som en gåva ( gåvobrev finns ) Och han bad därför mäklaren att äsätta in dessa pengar på mitt konto. ( Januari 2020 ).

I november 2020 gick min vän bort. I hans testamente som skrevs 2018 är jag ända arvinge.

Tillgångar i dödsboet 65000 kr, reavinstskatten på slutskattebeskedet 2020 är 306000 kr.

Dödsboets skuld ledde till att boutredningsmannen, tillsatt av tingsrätten, begärde att dödsboet sattes i konkurs.

Min fråga, kan jag tvingas att betala dödsboets skuld?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När skulderna överstiger tillgångarna i dödsboet försätts dödsboet i konkurs precis som det har skett i ditt fall. Detta innebär att du som arvinge inte får ärva något alls. Din fråga är om du kan tvingas betala dödsboet skuld och svaret på den frågan är nej. Du kan aldrig bli betalningsskyldig då skulder enligt svensk lag inte kan ärvas. Det finns således inget lagligt stöd som skulle kunna göra dig betalningsskyldig för dödsboets skulder och detta gäller oavsett om avkastningen på bostadsrätten som du fick innan din väns bortgång skulle ses som förskott på arv.

Situationen blir annorlunda om du redan fått tillgångarna (65 000 kr) som fanns i boet för isåfall måste beloppet betalas tillbaka till dödsboet. Jag tolkar det som att så inte är fallet och att du därmed kan vara lugn med att du inte kan tvingas betala dödsboets skuld.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare