Kan jag tillgodoräkna mig mina tidigare anställningar vid inlasning?

Hej jag har haft tidsbegränsade anställningar som obehörig lärare i fyra läsår och nu också ett år och tre månader som löneadministratör på samma företag. Får jag tillgodoräkna mina lärarår för att få en tillsvidareanställning som löneadministratör/kanslist.

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag antar att du frågar om så kallad "inlasning" vilket innebär att en allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning. För att detta ska bli aktuellt måste arbetstagaren varit anställd hos samma arbetsgivare i mer än två år under en femårsperiod, alternativt ingen tidsbegränsning om man haft olika tidsbegränsade anställningar men de måste ha följt på varandra (5a § LAS).

Det framgår inte vilken anställningsform du har, en tidsbegränsad anställning kan antingen vara allmän visstid, vikariat eller säsongsarbete. Om du tidigare har haft enbart allmän visstid eller enbart vikariat så gäller att du kan tillgodoräkna dig de anställningar som varit de senaste fem åren. Om du däremot har haft olika tidsbegränsade anställningar så gäller att du får tillgodoräkna dig de anställningar som "följt på en annan" det vill säga att anställningarna inte får ha varit mer än sex månader mellan varandra (5 § och 5a § LAS).

Notera dock att lagen är semidispositiv vilket innebär att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan reglera något annat. Jag rekommenderar dig därför att kolla upp detta först (2 § LAS).

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare