FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/01/2020

Kan jag ta med eget vin till en restaurang som inte har serveringstillstånd?

Kan jag ta med eget vin till en restaurang som inte har serveringstillstånd? Helt för eget bruk och inte till försäljning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Nej, du får inte dricka alkohol på serveringar som saknar alkoholtillstånd även om du tar med dig "eget", enligt 2:18 Ordningslagen. På övriga offentliga platser bestämmer varje kommun vart man får och inte får förtära alkohol.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare