Kan jag straffas för det jag sagt medan jag var alkoholpåverkad?

Hej! En person hävdar att jag skrikit extremt dumma saker när jag varit full vilket jag inte minns nånting av. Skulle absolut aldrig göra detta annars och har aldrig någonsin annars reagerat på detta vis så ser inte varför jag skulle göra de nu. Till min fråga, kan jag bli dömd för detta eller inte? Var väldigt full så kunde ej ta ansvar för va jag gjorde och hade absolut inget konsekvenstänkande

Lawline svarar

Hej!

Vad roligt att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Har berusningen någon betydelse?

Även om du har varit berusad, är det ingen ursäkt för att slippa ansvar för brottsliga gärningar enligt Brottsbalken 1 kap 2 § 2 stycket. Trots att du var full och inte kommer ihåg något, spelar det alltså ingen roll i lagens mening. Du har samma ansvar oavsett om du är i nyktert eller onyktert tillstånd.

Vilket brott kan du ha begått och vad krävs för att bli dömd?

Eftersom att jag inte vet mer ingående vad du har sagt eller vad som exakt menas med "extremt dumma saker", är det svårt att säga vilket brott som hade kunnat aktualiseras.

Att skrika "extremt dumma saker" skulle dock exempelvis kunna kategoriseras som "förolämpning" enligt Brottsbalken 5 kap 3 §. För att det ska anses vara förolämpning i lagens mening krävs det att du har sagt något kränkande med avsikt att såra den andre personen. Ett exempel på detta kan vara skällsord. I rättsfallet NJA 1989 s.374 dömdes exempelvis en person som hade sagt "jävla svartskalle" till en utländsk kvinna.

För att kunna dömas till förolämpning krävs det att du har haft uppsåt. Det innebär att du ska ha haft en avsikt att såra personen och att förolämpningen ska ha riktas direkt till personen som det handlar om. Ifall du inte var medveten om dina handlingar på grund av att du var full, kan det dock bli svårare att bedöma ifall det funnits uppsåt.

Sammanfattningsvis förmildras inte en brottslig gärning med hänsyn till att personen varit onykter enligt Brottsbalken 1 kap 2 §. Däremot krävs det uppsåt för att dömas för ett brott enligt Brottsbalken. Detta kan bli svårare att bevisa när det kommer till brott under alkoholpåverkan.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Ceda ImranovaRådgivare