FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag25/04/2023

Kan jag starta upp enskild firma under pågående skuldsanering?

Hej Jag har skuldsanering och vill starta enskild firma, går det? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen regel som säger att du inte kan starta en enskild firma eller ett annat bolag under pågående skuldsanering. Däremot bör du tänka på att bolagsformen enskild firma innebär att du som privatperson står personligt ansvarig för eventuella skulder bolaget skulle ådra sig. Om du skulle dra på dig nya skulder under tiden skuldsaneringen pågår så kommer dessa skulder inte heller att ingå i skuldsaneringen, 30 § Skuldsaneringslagen. Skulder som inte omfattas av skuldsaneringen måste betalas fullt ut enligt det avtal som ingicks. Jag rekommenderar dig därmed inte att starta enskild firma förrän efter att skuldsaneringen är avklarad.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare