FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/08/2020

Kan jag stänga av vatten när jag hyr ut mitt eget hus och hyresgästen är uppsagd?

Hej, jag hyr ut mitt hus med kallhyra. Hyresgästen betalar vatten och sopor direkt till mig separat. Om vatten räkningen inte blir betald, har jag då rätt att stänga av vattnet. Hyresgästen är även uppsagd pga. obetald hyra.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller uthyrning av privat bostad gäller Lag om uthyrning av egen bostad.

Hyresgästerna saknar besittningsskydd enligt lagen, och då hyresavtalet är uppsagd har din hyresgäst ingen rätt att bo kvar i ditt hus då avtalet är uppsagt på grund av att hyresgästen inte betalat.

Det finns därför inte något lagligt hinder för dig att stänga av vattnet. Dock hade jag inte rekommenderat att göra det, och istället borde du vända dig till kronofogden. Där kan du ansöka om hjälp med avhysning ( här) och betalningsföreläggande och vanlig handräckning. (här)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare