Kan jag stämma min chef för förtal?

Hej Jag och en arbetskamrat har varit avstängd från arbetet i en kommun, i ca fyra månader för att vi blivit anklagade för mobbing ( kränkningar) på vår chef. Nu är utredningen klar och vi har blivit friade från Kränkningar på vår chef. Samtidigt har jag blivit anklagad av en annan arbetskamrat, som på står att jag har sagt på jobbet att han varit full på jobbet. Jag har försvarat mig och berättat att det inte är sant, jag har inte sagt det. Då har den arbetskamraten kommit med ett vittne som säger att jag har sagt det till henne. Jag säger fortfarande att jag inte har sagt det, och berättat varför det inte kan vara sant. Då säger utredarna att dom går på arbetskamratens vittne. Att dom är två som har hört det. Då säger jag att det är inte sant jag vet ju att jag inte ljuger, och berättar fler anledingar som gör att jag inte skulle ha sagt det. Samtidigt säger jag att då får vi prata med henne. Då säger utredarna att man inte kan göra det för då blir det att man påverkar ett vittne. Nu vet ju jag att jag inte sagt att han varit full på jobbet och då kan ju vem som helst ställa upp som vittne och ljuga om det eftersom jag inte ljuger . Vad gör man. Samtidigt vill jag och min arbetskamrat anmäla vår chef, för förtal eller kränkande. Vi har mått psykiskt dåligt under den här tiden när vi gått och väntat på att få veta om vi blir dömda eller inte, under utredningens gång. När vi samtidigt har vetat om att vi inte gjort något fel när det gäller vår chef och min andra arbetskamrat.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan ni anmäla er chef?
Om ni vill anmäla er chef krävs precis som du skriver att det chefen gjort utgör ett brott i lagens mening. Det finns inget brott som heter kränkning men de brott som skulle kunna vara aktuella är antingen förtal eller förolämpning. För att det ska röra sig om något av brotten krävs att ett antal rekvisit, dvs. förutsättningar, är uppfyllda.

Angående brottet förtal föreskriver lagen att: "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter." (5 kap. 1 § BrB)

Angående brottet förolämpning föreskriver lagen att: "Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter." (5 kap. 3 § BrB)

Den stora skillnaden mellan brotten förtal och förolämpning är till vem meddelandet riktas. Vid förolämpning lämnas meddelandet direkt till offret medan den som förtalar pratar skit om någon annan med syfte att såra den som personen pratar om. Vilket brott som ni kan anmäla er chef för beror alltså på om chefen sagt till er att ni har mobbat (förolämpning) eller om chefen sagt till andra att ni har mobbat (förtal). Av lagen framgår dock att det inte kan vara fråga om förtal om det med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt att lämna uppgift i saken och att personen som anklagade er hade skälig grund för att tro att det var sant. Om chefen som anklagat er för mobbing alltså haft anledning att tro att ni faktiskt gjort det så kan det inte vara fråga om förtal. Troligen är det att anse som försvarligt eftersom vad som utgör mobbning kan vara väldigt subjektivt. Ett uttalande från dig som inte alls varit illa menat kan ju av någon annan uppfattas som mobbning.

Vidare vill jag göra dig uppmärksam på att både brottet förtal och brottet förolämpning är målsägandebrott vilket innebär att det inte är en åklagare som väcker åtal och för processen utan du som målsägande. (5 kap. 5 § BrB) Innan ni bestämmer er för att själva driva brottmålsprocessen (enskilt åtal) vill jag göra er medvetna om risken för att detta kan bli mycket kostsamt. När det gäller andra brott där det är åklagaren som väcker åtal riskerar aldrig målsäganden att bli ersättningsskyldig för rättegångskostnader. När det kommer till enskilt åtal är reglerna dock annorlunda och innebär att förlorande part betalar både sina egna och motpartens rättegångskostnader. (18 kap. 1 § RB) Om du väljer att stämma för förolämpning eller förtal och inte lyckas bevisa att denne gjort sig skyldig till brottet blir du alltså ersättningsskyldig även för den tilltalades rättegångskostnader vilket kan innebära höga summor för bl.a. advokatkostnader. HÄR (47 kap. 2 § RB) kan du se vilka uppgifter som ska stå med i en eventuell stämningsansökan.

Kollega säger att du har påstått att han varit full på jobbet
Det är upp till din kollega som påstår att du har sagt att han har varit full på jobbet att bevisa att du har sagt det. Jag vet inte om han menar att du har sagt det till honom eller till någon annan men om du har sagt det till honom får han väcka talan om förolämpning och om du har sagt det till andra får han väcka talan om förtal. Som sagt ovan är det dock svårt att nå framgång i sådana processer och kan bli mycket kostsamt för honom om han väljer att stämma dig.

Utifrån informationen i din fråga framgår inte vad det är för typ av utredning men om det är en polisutredning så råder det såväl fri bevisföring som fri bevisvärdering i svensk rätt och om din kollegas vittne ska vittna i en rättegång gör vittnet det under ed. Det är sedan upp till domstolen att värdera hur hårt vittnets ord ska väga i bedömningen. Om vittnet ljuger begår denne mened vilket är ett mycket allvarligt brott. Om det snarare är en utredning på arbetsplatsen som du menar så finns det inte direkt några lagar som reglerar det. Arbetsgivaren har inte rätt att säga upp dig hur som helst utan det krävs saklig grund för en uppsägning. Saklig grund kan utgöras antingen av personliga skäl eller arbetsbrist. (7 § LAS) Om du sägs upp utan saklig grund kan du bestrida uppsägningen. (34 § LAS)

Sammanfattning
För att besvara dina frågor kan du tyvärr inte på juridisk väg göra så mycket. Jag skulle dock råda dig att prata med din chef och dina kollegor så att ni får ordning på situationen. Jag kan tänka mig att arbetsmiljön påverkas negativt av att anklaga varandra till höger och vänster på detta sätt. Troligen är det att anse försvarligt av din chef att starta en utredning om mobbning oavsett om en påstådda mobbningen riktats mot chefen eller mot annan eftersom vad som utgör mobbning är subjektivt. Om du ändå känner att du vill få en möjlighet till upprättelse kan du alltså gå vidare med en stämning men som nämnt ovan är det svårt att nå framgång och kan bli mycket dyrt för dig. Angående att din kollega påstår att du sagt att han varit full på jobbet så är det han som ska bevisa att du sagt det. Ett bevisa att någon sagt något är självklart svårt varför ett vittne då utgöra bra bevisning. Huruvida ett vittne räcker är upp till utredningen att avgöra men självklart bör du få berätta din version samt att en bedömning av vittnes trovärdighet görs. Dock låter det som ett missförstånd och förhoppningsvis något ni kan lösa tillsammans.

Hoppas detta gav klarhet i rättsläget och besvarade dina frågor! Om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare