FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/12/2021

Kan jag som svensk medborgare med svenskt personnummer stå som ägare på en bil i Sverige trots att jag är folkbokförd utomlands?

Hej

Detta är om att köpa bil i Sverige. Jag är folkbokförd i UK men svensk medborgare med svensk person number. Men för att bli registrerad ägare måste det finnas address, vad krävs? Om jag inte bor här jämt får jag inga räkningar och så. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person måste stå som ägare i bilregistret för att kunna äga en svenskregistrerad bil. Det finns inget hinder för dig att köpa en bil i Sverige eftersom du har ett svenskt personnummer men avser du att bruka bilen utomlands under en längre tid krävs att du omregistrerar bilen i det landet. Alltså finns det inga hinder för dig att köpa och köra en bil i Sverige trots att du är folkbokförd i Storbritannien.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare