Kan jag som "svart" hyresgäst få kompensation för att jag anmäler mitt hyresförhållande till den ursprungliga hyresvärden?

Om jag hyrt en lägenhet svart och sedan anmäler det, kan jag få något för det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du kan få någon typ av ersättning för att du hyr en lägenhet svart och sen anmäler detta (till din hyresvärds hyresvärd exempelvis).

Att hyra ut en lägenhet svart är i sig inte ett brott. Det är däremot brottsligt att sälja hyreskontrakt eller att ta ut överhyra (hyra på en nivå som överstiger vad som kan anses som skäligt). Detta innebär att du inte kommer vinna någon framgång med att gå till exempelvis polisen och anmäla saken.

Däremot kan du anmäla förhållandet till din hyresvärds hyresvärd, vilket kan få konsekvenser. Från och med den 1 oktober i år skärps reglerna kring olovlig andrahandsuthyrning. Om en hyresvärd kommer på sin hyresgäst att hyra ut lägenheten svart, så har hyresvärden rätt att omedelbart säga upp kontraktet med hyresgästen. Fram till den 1 oktober gäller dock de gamla reglerna, som innebär att hyresvärden kan dela ut en varning till förstahandshyresgästen, men inte säga upp kontraktet direkt.

En hyresgäst som har hyrt en lägenhet svart kan dock inte kräva någon kompensation för att ha hyrt svart i andra hand, åtminstone inte enbart med anledning av själva hyresförhållandet. Om hyresvärden däremot tagit överhyra eller något annat faktiskt skadeståndsgrundande förhållande ägt rum så hade en ersättningsskyldighet däremot förelegat.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare