Kan jag som målsägande lägga ner åtal om olaga hot?

Hej,

Jag blev utsatt för olaga hot, en kollega sa att han skulle våldta mig. Jag polisanmälde händelsen och min kollega erkännde att han sagt så. Åklagaren la om brottsrubriceringen från sexuellt ofredande till olaga hot och väkte åtal. Rättegången är planerad snart och det finns ett någorlunda säkert vittne.

Jag är osäker på ifall jag vill gå vidare med åtalet pga att jag har haft ett tufft år personligen.

Min fråga är nu hur jag går vidare för att lägga ner åtalet, vem ska jag kontakta och vad innebärdet att åklagaren har gått vidre till domstol med ärendet. Kan det betyda att hen tror att det kan bli en fällande dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

I svensk rätt är huvudregeln att åklagaren har rätt att åtala för alla brott (20 kap 6 §, 20 kap 3 § Rättegångsbalk). Sedan finns det brott som uppställer särskilda krav för att åklagaren ska få åtala. För vissa brott får åklagaren endast gå till åtal om målsäganden anmäler brottet (se till exempel 4 kap 11 § Brottsbalk). Detta gäller inte för olaga hot (4 kap 5 § Brottsbalk). Och du kan alltså inte själv välja att lägga ner åtalet, det är bara åklagaren som kan göra det. Att åklagaren går till åtal är ett tecken på att åklagaren tror att den åtalade kommer att bli fälld, åklagaren ska nämligen bara gå till åtal om tillräckliga skäl föreligger (23 kap 2 § Rättegångsbalk).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare