FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/07/2020

Kan jag som flickvän adoptera min pojkväns barn?

Kan jag som flickvän adoptera min pojkväns son? Hans mamma lever men vill inte ha med barnet att göra?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågor om adoption ser man alltid till barnets bästa (4 kap. 1 § FB) och barnet får endast adopteras om det med beaktande av samtliga omständigheter är lämpligt (4 kap. 2 § FB).

Det finns några viktiga kriterier som behöver uppfyllas för att du ska ha möjlighet att adoptera din pojkväns son. Det krävs att:

* Du som vill adoptera är över arton år (4 kap. 5 § FB).
* Du och din partner är gifta eller sambos (4 kap. 6 § st. 2 FB).
* Din partner ger samtycke till adoptionen (4 kap. 6 § st. 2 FB).
* Om barnet är över tolv år måste barnet själv samtycka till adoptionen (4 kap. 7 § st. 1 FB).
* Barnets vårdnadshavare måste samtycka till adoptionen (4 kap. 8 § FB). Är pojkens mamma vårdnadshavare måste hon därför även hon samtycka till adoptionen.

Väljer ni att gå vidare med adoptionen görs ansökan om adoption till tingsrätten i den ort där din partners son bor (4 kap. 12 § FB).

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare