FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/12/2019

Kan jag söka till Försvarsmakten med ett strafföreläggande?

Hej! Jag ertappades att ha kört bil utan att jag har tagit körkort. Jag är över 18 år och detta var en engångsföreteelse. Jag har aldrig varit dömd till något tidigare. Som det ser ut blir det ett strafföreläggande, men då detta hända igår har jag inte mycket mer uppgifter att ge. Mitt dilemma är att jag vill söka mig till försvarsmakten och då behöver jag vänta 5 år tills det gallras ur belastningsregistret. Finns det något jag kan göra för att förkorta tiden det finns med, eller någon jag kan vädja till i syfte till att korta ned den eller ändra det kommande beslutet på den basis att jag vill söka till försvarsmakten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad krävs för att du ska få tjänstgöra i försvarsmakten?

Kraven för detta kan hittas i förordningen om militär grundutbildning. För att bli antagen krävs att den sökande är svensk medborgare och har fyllt 18 år (4 § förordning om militär grundutbildning). Vidare får Försvarsmakten meddela föreskrifter om ytterligare krav för antagning till militär grundutbildning (4 § andra stycket förordning om militär grundutbildning). Jag har själv kontaktat Försvarsmakten för att ta reda på din fråga och kommer nedan utgå från det svar jag fått.

Den som blivit dömd för brott eller fått strafföreläggande från åklagarmyndigheten kommer inte gå vidare i rekryteringsprocessen mot en militär grundutbildning. Alla som går vidare kontrolleras i polisens misstanke- och belastningsregister samt i Säkerhetspolisens (SÄPO) register.

I dagsläget råder det nolltolerans mot tidigare domar och strafförelägganden, oavsett hur långt bak i tiden de ligger, detta är något som Försvarsmakten tittar närmare på att eventuellt förändra men mer information än så har jag tyvärr inte. Det innebär att det inte finns något du kan göra för att förkorta tiden eller vädja till någon i syfte att korta ned den.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare