FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/03/2019

Kan jag söka arbetsvisum efter åtalsunderlåtelse?

Hejsan,

För ett par år sedan blev stoppad efter glömt skanna en vara på Willys av värde på ca 15 kronor och på sa vis anklagad för snatteri. När jag blev förhörd av Polisen så erkände jag att jag inte hade betalat för varan men att det hela var ett misstag. De tog min information och fick efteråt betala för vara, och de lät mig gå efter en uppmaning att jag inte skulle göra något dumt igen. Ett tag senare fick jag hem ett brev om åtalsunderlåtelse och sedan dess har jag inte direkt tänkt något mer på det. Nu har jag ett jobb i en industri som betyder att jag kan behöva flytta mycket och då kommer tankarna tillbaks på min åtalsunderlåtelse eftersom jag kommer behöva söka arbetsvisum utanför EU, och då vill dom veta om man har blivit dömd för något brott. Eftersom jag aldrig behövde gå i rättegång/domstol eller betala dagsböter så undrar jag vad åtalsunderlåtelse innebär och dess påverkan på internationell immigration. Vet att jag står med i belastningsregistret men är lite osäker på innebörden av detta?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack att du valt att vända dig till Lawline med din fråga. Om jag inte uppfattat din fråga fel så vill du ha svar på vad åtalsunderlåtelse innebär och vad denna underlåtelse kan få för påverkan på om du vill ansöka om arbetsvisum utanför EU. Jag ska försöka hålla mitt svar så kort som möjligt för dig.

Åtalsunderlåtelse innebär att, efter att ett brott har utretts, så väljer man att inte väcka åtal eller gå till rättegång med brottet. För att en sådan underlåtelse ska få lov att göras krävs det att det är helt säkert att ett brott har begåtts. I ditt fall var ditt erkännande av att du inte hade betalat varan det som krävdes för att det stod klart att ett brott hade begåtts.

Varför använder man sig av åtalsunderlåtelse?

I Rättegångsbalken 20 kap 7 § hittar man reglerna om när en åklagare få besluta om åtalsunderlåtelse. Där står det bland annat att det får göras när brottet som begåtts kan antas inte skulle ha fått någon annan påföljd än böter. I ditt fall handlade det om sådan ringa art av snatteri att det knappast kan anses att det ens skulle hamna på denna påföljd och det är mest troligt därför åklagaren valde att gå via en underlåtelse istället för att väcka åtal och låta dig genomgå en rättegång, som hade kostnad mer än den böter du möjligtvis skulle fått som påföljd.

Vad får underlåtelsen för effekt?

En åtalsunderlåtelse får dock samma påverkan som en dom skulle fått. Brottet du har erkänt skrivs in i ditt belastningsregister, precis som du skrivit i din fråga. Detta kan du också hitta i Lagen om belastningsregister 3 § 4p.

I relation till din fråga om arbetsvisum utanför EU så skulle jag säga att om du kommer att behöva söka arbetsvisum inom en snar framtid och de kommer fråga dig om du har blivit dömd för något brott tidigare, så är svaret ja. Eftersom en åtalsunderlåtelse är detsamma som "en dom", bara det att vägen dit ser lite annorlunda ut, så ska det räknas som detsamma som att du fått en dom för att brott.

Sen är det olika regler beroende på vart du ska åka. Vissa länder har 3 år gräns för när man blivit dömd för ett brott och andra har 5 år. Likväl har olika länder olika regler gällande vissa brott också. Du har gjort dig skyldig till ett snatteribrott av en väldigt ringa art vilket vissa länder inte ens skulle anse vara en brottslig gärning.

Jag råder dig att kontakta ambassaden för de länder som du planerat att åka och arbeta i och fråga dem vad som gäller i just det landet. Hoppas du fick svar på din fråga. Undrar du något mer så är det bara att skriva en fråga till eller kontakta någon av våra duktiga jurister här på Lawline! Allt gott och lycka till.

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare