Kan jag sluta på dagen om jag är provanställd?

Hej, jag har sagt upp mig från mitt nuvarande arbete där jag har en provanställning. Företaget har inte något kollektivavtal och hävdar att jag måste fullgöra en uppsägningstid om 2 veckor. I anställningsavtalet står inget om uppsägningstid utan att villkoren regleras i "allmänna bestämmelser Tjänstemän". Min fråga är, blir jag tvungen att jobba kvar i två veckor? Eller kan jag gå på dagen?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Privat anställd

En provanställning saknar uppsägningstid enligt reglerna i LAS. Detta innebär att om anställningen avbryts innan provanställningens utgång upphör den omedelbart den dag avbrytandet görs. Anställningsavtal som jämfört med reglerna i LAS är sämre för arbetstagaren är ogiltiga i den delen, vilket innebär att en avtalad uppsägningstid som utgångspunkt är ogiltigt (2 § andra stycket LAS).

Däremot får avvikelser från reglerna om provanställning göras i kollektivavtal (2 § tredje stycket LAS). Om det finns regler i ett kollektivavtal som avviker från 6 § LAS, ska reglerna i kollektivavtalet gälla före. Detta innebär att arbetsgivaren har möjlighet att avtala om uppsägningstid genom kollektivavtal och finns ett kollektivavtal med sådant innehåll gäller den uppsägningstid som däri anges även fast det är fråga om en provanställning.

Statligt anställd

Lagen reglerar inte vad som gäller om du som anställd vill avsluta din provanställning i förtid. Det innebär att du i princip kan sluta arbetet samma dag. Det man som arbetstagare bör tänka på då är eventuella konsekvenser av att sluta arbetetpå så sätt, exempelvis framtida referenser och liknande.

Sammanfattningsvis, om kollektivavtal inte finns eller om det saknas regler om uppsägningstid vid provanställning i kollektivavtalet, är det reglerna i LAS som gäller, varför du inte behöver iaktta någon uppsägningstid för en provanställning. En eventuell klausul i anställningsavtalet om en uppsägningstid bör därför vara ogiltig (2 § andra stycket LAS). Om det däremot finns ett kollektivavtal och däri regler om uppsägningstid vid provanställning, ska det som sägs i kollektivavtalet om uppsägningstid gälla. Detta finns dock inte. Är du statligt anställd kan du sluta arbeta samma dag.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare