FrågaAVTALSRÄTTGåva04/02/2021

Kan jag skriva gåvobrev själv?

hej, jag har en fråga till

om jag väljer att skriva ett gåvobrev kan jag göra det själv och få det bevittnat eller måste jag anlita jurist

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att på egen hand upprätta ett giltigt gåvobrev. Man behöver alltså inte anlita en jurist även om det kan vara bra för att säkerställa att allt blir korrekt.

I svensk rätt finns inget krav på att gåvobrev ska bevittnas. Det kan dock vara bra att låta en tredje part bevittna gåvobrevet ur bevissynpunkt. Om du ska upprätta ett gåvobrev avseende fast egendom krävs dock att gåvogivarens namnteckning bevittnas av två personer för att kunna få lagfart på fastigheten. I övrigt finns inget lagstadgat krav på bevittning av gåvobrev även om det kan vara bra att göra.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare