FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/11/2017

Kan jag skriva en fastighet på min fru men behålla lånet på mig?

Hej kan jag skriva en fastighet på min fru men behålla lånet på mig

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det går bra att överlåta en fastighet till sin fru och stå kvar på lånet, såvida banken inte har någon invändning och denna invändning grundar sig på ett villkor i ert avtal. Kontakta därför er bank och se om det är möjligt. Ni kan alltid ringa in och fråga vad som gäller rent allmänt. Min rekommendation är att ni först går igenom låneavtalet och ser om det finns ett villkor som begränsar denna typ av överlåtelse.

En gåva är en äganderättsöverlåtelse utan motprestation. Om du behåller lånet är överlåtelsen av fastigheten därför närmast att betrakta som en gåva. Förvärv av fastighet genom gåva är skattefritt.

Ni ska registrera en gåvohandling hos Skatteverket och ansöka om ny lagfart hos Lantmäteriet.

Detta svar ingår i gratisrådgivningen. Lawline erbjuder juridiskt korrekta och skräddarsydda gåvobrev till bra priser. Besök den här sidan eller till oss på 08-533 300 04 (vardagar 10-16).

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare