Kan jag skriva bilförsäkringen på min förälder?

Jag ska snart bli 18 och vill ha en lite sportigare bil. Problemet är att försäkringen är väldigt dyr. Kan jag skriva min mamma som ägare och att hon då står på försäkringen? Då det blir billigare på det sättet. Jag vet om några vänner som gjort detta men är det helt lagligt? Att min mamma står på en bil som egentligen är min och det är bara jag som kör den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Alla motordrivna fordon som är registrerade i vägtrafikregistret och inte är avställda ska ha en trafikförsäkring (2 § 1 stycket TskL). Det är fordonets verklige ägare och brukare som ska stå på försäkringen (2 § 2 stycket TskL). Du kan därför inte låta din mamma stå som ägare på bilen och stå på försäkringen. Om fel person står på försäkringen räknas bilen som oförsäkrad, vilket kan leda till avgifter från trafikförsäkringsföreningen. Om du råkar ut för en skada med bilen kan försäkringsbolaget välja att inte betala ut någon ersättning alls om fel person står på försäkringen. Dessutom kan du i värsta fall anklagas för försäkringsbedrägeri, eftersom du lämnar felaktiga uppgifter till försäkringsbolaget för att få en lägre premie.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare