Kan jag sätta mitt företag i konkurs vid tvist om fordran?

Hej,

Mitt företag sysslar med internationella transport men är inte längre aktivt. Nu har jag fått ett skadereklamation på en transportskada som mitt försäkringsbolag avvisar. Kan mitt företag bli ersättningsskyldig om kunden driver en rättslig process? Jag tänker avveckla företaget och vill inte ha någon utdragen historia mellan försäkringsbolagen. Kan det i detta läget vara en lösning att försätta företaget i konkurs? Det finns inga skulder - endast denna tvist på 115.000:-.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag tolkar din fråga driver du ett företag som sysslar med internationella transporter, dock inte längre aktivt. Du har nu fått en skadereklamation på en transportskada. Ditt försäkringsbolag avvisar det och vill inte betala ut ersättning. Din undran är därför om ditt företag kan bli ersättningsskyldigt om kunden driver en rättslig process. Du undrar även om det kan vara en lösning att sätta företaget i konkurs.

Utifrån hur du beskriver det finns det i nuläget en fordran på ditt företag om 115.000 kronor från en kund. Om företaget anser att skulden inte är riktig kan det bestrida skulden och motparten får i sådana fall vända sig till domstol. Om motparten når framgång i domstol kan företaget förpliktigas att betala skulden och även motpartens rättegångskostnader.

Ett företag som är på obestånd kan på egen eller borgenärs ansökan försättas i konkurs. Med obestånd (insolvens) avses att gäldenären (företaget i detta fall) inte rätteligen kan betala sina skulder och att oförmågan inte är endast tillfällig (1 kap. 2 § konkurslagen). Ansökan om konkurs görs skriftligen hos tingsrätten (2 kap. 1 § konkurslagen).

I ditt fall kan du försätta företaget i konkurs för det fall att det är på obestånd. Så kan exempelvis fallet vara om företaget inte kan betala fordran om 115.000 kronor och att oförmågan inte är endast tillfällig (om företaget t.ex. har uteliggande fordringar och snart får in pengar är oförmågan endast tillfällig). Som jag förstår det i ditt fall sker det inte längre någon aktivitet i företaget varför betalningsoförmågan inte är endast tillfällig.

Om företaget begärs i konkurs utses en konkursförvaltare (1 kap. 3 § konkurslagen). Konkursförvaltarens uppgift är att granska företagets tillgångar för att i möjligaste mån betala de skulder som är utestående till bolagets fordringsägare. Vid konkurs i ett aktiebolag är utgångspunkten att det inte föreligger något personligt betalningsansvar, under förutsättning att aktiebolaget skötts i enlighet med aktiebolagslagen m.m.

Då du beställt telefonuppföljning kommer jag att ringa dig i ärendet på onsdag, den 3 juni, klockan 9.45. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Om den föreslagna tiden inte är lämplig är du varmt välkommen att dessförinnan återkomma till mig per e-post, så bokar vi in en annan tid. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare