Kan jag sälja skivor som kan själv spelat in?

Hej!

Jag undrar om det är lagligt att sälja cd skivor man

som man själv har komponerat och spelar och sjunger själv i?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline!

Reglerna om upphovsrätt finns i lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Om det är du själv som har komponerat, sjungit och spelat in låtarna har du upphovsrätt till dessa (1 § URL). Upphovsrätten innebär att du har uteslutande rätt att förfoga över verken som du komponerat, genom att framställa exemplar av dem (exempelvis genom att spela in) och göra det tillgängligt för allmänheten (exempelvis genom att sälja skivorna) etc. (2 § URL).

Sammanfattningsvis föreligger det alltså inget hinder för dig att sälja CD-skivorna, såvida låtarna är komponerade och inspelade av dig.

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare