Kan jag sälja bostadsrätt som jag och min mamma äger?

Hej !

Jag och min mor äger en bostadsrätt tillsammans.

Jag ( dottern) äger 85 % och min mor 15 %.

Det är bara min mor som bor där idag och har gjort så hela tiden. Men nu börjar hon komma till åren

( 94 år) så äldreomsorg blir det nog inom snar framtid för henne.

Nu undrar jag om jag kan sälja den om hon flyttar till boende utan några som helst papper eller hur fungerar sådant?

Vore väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om inget annat avtalats mellan er gäller reglerna i samäganderättslagen. För åtgärder, såsom försäljning, av samägd egendom krävs samtliga delägares samtycke. Att din mamma är gammal och kan komma att flytta till ett äldreboende påverkar inte hennes rättshandlingsförmåga. Din mamma måste alltså lämna sitt samtycke för att en försäljning ska vara möjlig.

Om du och din mamma däremot inte kan enas kring förvaltningen av bostadsrätten, kan du hos tingsrätten ansöka om att bostadsrätten ska säljas på offentlig auktion. Rätten kommer i så fall att utse en god man som sköter försäljningen och fördelningen av köpeskillingen mellan delägarna. Du och din mamma har då rätt till den del av köpeskillingen som motsvarar er respektive andel i bostadsrätten.

Det anses för det mesta mindre fördelaktigt att sälja egendom på offentlig auktion, då ni som delägare står för kostnaderna för auktionen samt har mindre kontroll över affären.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare