Kan jag säga upp mig från ett vikariat?

Hej,

Jag har ett vikariat med ett fast slutdatum, 31oktober 2019. Om jag skulle vilja sluta innan dess, vad gäller för uppsägningstid då? Är det som vid en provanställning 14 dagar? Eller kan jag överhuvudtaget säga upp mig i förtid vid en anställning som är vikariat? Inget sådant är reglerat i mitt avtal.

Har försökt läsa LAS men tycker mig inte finna något tydligt svar på detta.

Är det möjligt att säga upp sig själv i förtid med en vikariat-anställning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig i ditt fall är lagen om anställningsskydd (LAS). Lagen är semidispositiv innebärande att vissa bestämmelser kan det avtalas annorlunda om i kollektivavtal. Som jag tolkar din fråga finns det inget annat stadgat i ditt kollektivavtal varför det är LAS regler som gäller.

Utgångspunkten för en tidsbegränsad anställning (innefattande bland annat vikariat) är att det inte går att säga upp sig (eller för den delen att bli uppsagd heller). Både du och arbetsgivaren har förbundit er att att anställningen gäller för en viss tid och enda sättet du kan säga upp dig är om ni avtalat om det. Har ni inte avtalat om att det går att säga upp sig från vikariatet, är du skyldig att arbeta tills anställningstiden löper ut (jfr 4 § andra stycket LAS).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare