Kan jag säga upp mig från en provanställning?

Jag har provanställning 50% och vill jag inte fortsätta, kan det vara problem för mig när jag fått provanställning? Arbetsgivare inte sa till mig att det kan vara tillsvidareanställning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå från att det inte finns något kollektivavtal på din arbetsplats som ska gälla före reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS).

Du kan säga upp dig från provanställningen när som helst

En provanställning kan vara som längst 6 månader innan den omvandlas till en tillsvidareanställning. (6 § LAS)

Du kan när som helst inom de 6 månaderna som provanställningen varar säga upp dig utan uppsägningstid. Om du säger upp dig under provanställningen så kan du alltså sluta redan samma dag. (6 § LAS)

Om din provanställning har varat i mer än 6 månader så har den omvandlats till en tillsvidareanställning. Det innebär fortfarande att du kan säga upp dig när som helst men du kommer ha en månads uppsägningstid innan du kan sluta. (11 § LAS)

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare