Kan jag säga upp en allmän visstidsanställning på förhand?

Kan man säga upp ett Allmän visstidsanställning före slutdatum??

Jag har skrivit på Allmän visstidsanställningsavtal där perioden mellan start och slut datum är mindre än 3 månader. Under intervjun lovade arbetsgivaren att det skulle bli fasta tider men så blev det inte, på avtalet stor det inte hur många timmar/vecka man ska jobba. Det står inte heller någon uppsägningstid. Men jag litade på vad hen sa och skrev på. Nu har det gått 2 månader och jag får inte jobba antal timmar som hen lovade(muntligt) det gör att jag inte klarar mig ekonomiskt. Förutom det tycker jag att arbetsmiljön inte är psykiskt hälsosam eftersom det kan upplevas ett visst aggressivitet, vilket gör att man inte mår bra när man jobbar. Därför undrar jag om man kan sluta jobba eller om jag är tvungen att jobba tills slutdatum.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag förstår det som att du har en allmän visstidsanställning och att du nu vill säga upp anställningen före slutdatumet.

Frågor som rör anställningsformer och anställningsskydd finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Det går inte att säga upp en allmän visstidsanställning om det inte särskilt avtalats

Utgångspunkten är att en allmän visstidsanställning pågår till slutdatum. Detta gäller om inte annat avtalats vid anställningens ingående (4 § andra stycket LAS). Har inte du och arbetsgivaren då ni ingick avtalet kommit överens om att anställningen ska gå att säga upp på förhand, är det alltså inte möjligt att säga upp den.

Muntliga avtal är bindande

Däremot verkar det ju som att din arbetsgivare lovat dig saker som sedan inte förverkligats. Det kan därför påpekas att ett anställningsavtal inte har några formkrav, vilket innebär att även muntliga överenskommelser är bindande. Har din arbetsgivare uttryckt att du ska få arbeta ett visst antal timmar så är hen bunden vid det. Det problematiska med muntliga avtal är att de kan vara svåra att bevisa, men om du på något sätt skulle kunna bevisa att arbetsgivaren sagt det hen gjort så är det också det som ska gälla mellan er.

Hur du kan gå vidare

Jag har full förståelse för att du inte vill arbeta kvar hos en arbetsgivare som beter sig på det sätt som du beskriver. Om du är medlem i ett fackförbund skulle jag råda dig att kontakta dem och förklara din situation. Även om det som jag ser det kan bli svårt att grunda någon rätt direkt på LAS, kan fackförbundet till exempel förhandla med arbetsgivaren för din räkning (10 § MBL).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, tveka annars inte att lämna en kommentar! Vill du ha personlig vägledning är du också varmt välkommen att boka tid med en jurist på vår juristbyrå genom att klicka på länken "Boka" nedan.

Jag önskar dig stort lycka till!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare