Kan jag rikta anspråk mot säljaren vid köp av kaffemaskin efter 4 års tid?

Hej, dec 2018 köpte vi kaffemaskin för cka 9000 kr. Under garantiperioden blev det fel på mjölkdelen ,vilket blev åtgärdat på verkstaden kostnadsfritt. 2022-01-28 fel igen, betalar 2100kr för åtgärden. Nu 2022-05-04, fel igen ,ett nytt. Har säljaren, ingen skyldighet att kompensera mig? Maskinen kostat hittills 11000 kr och nu dags för ny faktura igen. Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för att du vänder dig till Lawline med din spännande fråga!

Innan jag svarar på frågan vill jag förtydliga att en ny konsumentköplag trädde ikraft den 1 maj 2022 (konsumentköplagen (2022:260). Enligt övergångsbestämmelserna till den nya lagen ska den upphävda lagen (äldre konsumentköplagen) fortfarande gälla för sådana avtal som slöts innan nya lagens ikraftträdande. Av frågan framkommer att du i december 2018 köpt en kaffemaskin. Utifrån detta konstaterar jag att köpeavtalet slöts innan nya lagens ikraftträdande, varför jag i mitt svar kommer utgå från den äldre lagen konsumentköplagen (1990:932).

När du köper en kaffemaskin av en näringsidkare och du gör detta som konsument kommer konsumentköplagen (1990:931) tillämpas, 1 § KköpL

Den allmänna reklamationsrätten gäller i högst 3 år från det du köpt kaffemaskinen enligt 23 § tredje stycket KköpL. Av samma stycke framkommer att detta inte gäller om man har en garanti eller att säljaren gjort en liknande utfästelse. Skulle det vara så att säljaren, förutom den angivna garantin utfäst att kaffemaskinen ska hålla länge eller liknande, bör du har rätt att reklamera maskinen under en längre tid än tre år. Du måste då visa att säljaren gjort en sådan utfästelse.

En annan undantagsregel, som kan användas för att förlänga din möjlighet att åberopa att kaffemaskinen är felaktig och att du därför har rätt att reklamera maskinen, är 24 § KköpL. Du kan enligt denna bestämmelse åberopa att kaffemaskinen är felaktig om säljaren skulle ha handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Det ska röra sig om väldigt grova fel från säljarens sida, exempelvis att denne sålt en produkt vetandes om att den är felaktig, se 23 § KköpL.

Utöver det ovan nämna har säljaren ingen kompensationsskyldighet som regleras i konsumentköplagen. Det närmaste är att du riktar skadeståndsanspråk mot säljaren vilket enbart blir aktuellt om du har rätt att åberopa att kaffemaskinen är felaktig, se 32 § KköpL.

Jag hoppas verkligen att du fått svar på dina frågor. Tveka inte att vända dig till Lawline igen om du har fler frågor som behöver besvaras!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare