FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/01/2019

Kan jag resa till USA trots att jag finns med i belastningsregistret?

Får jag som är dömd för grov rattfylla komma in i USA? Jag blev dömd till samhällstjänst 2018 och har aldrig tidigare förekommit i brottsregistret. Hur långt tid är pricken kvar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Belastningsregistret:

Du skriver att du dömdes till samhällstjänst, sådan förenas med antingen skyddstillsyn eller villkorlig dom. Uppgifter om skyddstillsyn eller villkorlig dom sparas i belastningsregistret i tio år efter domen eller beslutet, 17 § p. 4 Lag (1998:620) om belastningsregister.

Inresetillstånd USA:

Svenskar omfattas av Visa Waiver Program, ett program som tillåter att vissa medborgare reser in i USA utan att behöva ansöka om visum. Detta innebär att man som svensk vanligtvis inte behöver ansöka om visum för att få resa in i USA. Istället krävs att man ansöker om ett inresetillstånd, genom en ESTA-ansökan.

I denna ansökan ska man svara på om man tidigare blivit dömd för något brott som innefattar "moralisk skändlighet". Vad som omfattas av begreppet "moralisk skändlighet" är dock inte helt tydligt då det är ett rätt svårtolkat begrepp. Jag kan inte helt utesluta att grovt rattfylleri skulle kunna utgöra ett hinder mot att få inresetillstånd.

Det finns dock undantag som medger att man ändå kan få inresetillstånd, trots att man begått sådana brott. Man kan t.ex fortfarande få inresetillstånd om man dömts för ett brott vars maxstraff inte överstiger ett års fängelse och man inte dömts till mer än sex månaders fängelse. Vidare kan man också få inresetillstånd om man var under 18 år när brottet begicks och det gått mer än fem år sedan dess.

Grovt rattfylleri är ett brott som har upp till två års fängelse med i straffskalan, alltså två års fängelse som maxstraff för brottet, 4a § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Undantagen ovan blir alltså inte aktuella i ditt fall då grovt rattfylleri har mer än ett års fängelse med i straffskalan och det ännu inte gått fem år sedan det begicks.

Om den aktuella domen utgör ett hinder mot att få inresetillstånd, alltså om du ansöker om inresetillstånd genom en ESTA-ansökan och denna inte beviljas, kan du istället ansöka om turistvisum. Beslutet om du beviljas sådant grundar sig istället på flera omständigheter som utgår mycket från en personlig intervju, till exempel. Det görs då en bedömning i det enskilda fallet och den tidigare domen behöver därmed inte utgöra ett absolut hinder mot inresetillstånd. Du kan ansöka om turistvisum genom att vända dig till den amerikanska ambassaden, information här.

Sammanfattning:

Uppgifterna om att du dömts till samhällstjänst i förening med antingen skyddstillsyn eller villkorlig dom finns då kvar i belastningsregistret i tio år från det att domen eller beslutet meddelades. Huruvida en sådan dom påverkar möjligheten att beviljas inresetillstånd till USA genom en ESTA-ansökan beror alltså på om grovt rattfylleri bedöms ha inslag av "moralisk skändlighet" eller inte. Om det anses utgöra ett sådant brott kan man ändå få inresetillstånd i det fall situationen faller in under något av undantagen, t.ex om man var under 18 år då brottet begicks och det har gått mer fem år sedan dess. Om domen utgör ett hinder mot att få inresetillstånd kan man istället ansöka om ett turistvisum, vilket grundar sig på flera omständigheter och där en sådan dom inte automatiskt behöver innebära ett hinder mot inresetillstånd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Amanda KeithRådgivare