FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/05/2019

Kan jag resa till USA som dömd?

Jag har en fängelsedom som är avtjänad sedan tre år tillbaka, bokföringsbrott 10 månader. Kan man resa till USA då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga

Inresetillstånd/visum till USA

Som svensk medborgare omfattas du av Visa Waiver-programmet, innebärande att visum till USA inte behövs, däremot inresetillstånd (ESTA). I ansökan för ESTA får du besvara frågor om tidigare brottslighet. De frågor som brukar ställas tar i regel sikte på narkotikarelaterad brottslighet, terrorism och brott som lett till allvarliga skador på egendom eller allvarlig skada på person eller statlig myndighet. I regel nekas inresetillstånd vid ESTA-ansökan om man är dömd för brott som är "omoraliska". Exakt vad som räknas som "omoraliskt" är däremot inte helt klart.

Om du blir nekad inresetillstånd efter en ESTA-ansökan är det ändå inte omöjligt att ha möjlighet att resa till USA. Om du blir nekad inresetillstånd kan du vända dig till amerikanska ambassaden och ansöka om turistvisum. I ett sådant fall kommer det att ske en personlig intervju med dig och det kan beviljas ett turistvisum.

Mitt råd till dig är att du fyller i en ESTA-ansökan och redogör för det brott du är dömd för. Om du får avslag på ansökan rekommenderar jag dig att du vänder dig till amerikanska ambassaden för att ansöka om turistvisum.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare