Kan jag polisanmäla om någon har spridit sexuella videor på mig?

Hej, det är en sexuell video på mig och en tjej som har spridits vi båda var 15 när videos spelades in och spreds. Det som hända var att tjejen fortfarande hade kvar videon men inte visste då jag hade tagit bort den för detta inte skulle hända. Och då var det några pojkar i åldern 15-17 som tog hennes telefon (utan att hon visste om det) och hittade videon i kamerarullen och börja sprida den till hela stan via Snapchat och andra sociala medier. Jag undrar om jag kan anmäla det här, för har mått psykiskt dåligt i ett år nu sen den spreds och tjejen med. Men har inte vågat då mina föräldrar skulle bli sur eller dem som spred videon skulle försöka skada mig eller nåt. Men jag och denna tjej har bestämt oss för att anmäla det här för det har påverkat oss så dåligt. Det är vittnen i hela stan som vet vad som har hänt skulle vilja vet vad som händer om vi anmäler det här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella regler finns i Brottsbalken (BrB) vilket är den lag jag kommer använda mig av för att besvara din fråga.

Är det olagligt att sprida sexuella videor utan de filmade personernas samtycke?

Att sprida en sexuell video utan de filmade personernas samtycke utgör olaga identitetsintrång vilket är ett brott enligt 4 kap 6 c § p.1 BrB. Ordet “spridning” innebär att fler än några få personer ska ha haft en möjlighet att ta del av innehållet, de behöver inte faktiskt ha tagit del av det. Eftersom varken du eller tjejen har samtyckt till att videon ska spridas vidare begår dessa pojkar ett brott.

Mitt råd till dig är att prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen i din närhet som du litar på och att tillsammans anmäla detta till polisen på 114 14. Att få sina sexuella videor spridda är aldrig ens eget fel och inget att skämmas över. Jag hoppas att allt löser sig och om du behöver mer hjälp får du gärna skriva till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare