Kan jag polisanmäla min kollega för olaga hot?

Hej!

Jag jobbar i en skola i F -klass och har blivit baktalad av en kollega, detta har en annan kollega berättat till mig om hur hon kallar mig som hon, vill döda mig och väntar på att jag slutar så hon kan fira med tårta. Hon säger att jag muntar andra,detta stämmer inte, pratar illa om alla och sprider konstig information om både den ena och andra. Jag har tagi kontakt med facket som har ringt till Huvudrektorn.Rektorn har pratat med kollegan och hon erkänner inte. Då alla runt omkring vet att Biträdande Rektor håller henne bakom ryggen eftersom hon springer upp till rektorn och berättar allt vad kollegor säger och ofta blir det fel eftersom hon inte förstår allt utan det blir egna tolkningar hela tiden. Arbetsmiljön är katastrof med hög arbetsbelastning och dessutom förtal från en person om allt och alla. Nu vill rektorn att det ska vara ett medlingssamtal bara för att kollegan inte vill bli flyttad till en annan tjänst. Jag kommer inte att jobba med henne framöver, om rektorn bestämmer det så får de flytta på mig.Kommer att polisanmäla henne för hot, kan jag göra det även fast jag personligen inte hört men misstänkt att det är så, vad jag vet är att hon pratar illa om kollegor. tacksam för svar/

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga är om du kan polisanmäla kollegan för olaga hot (BrB 4 kap. 5 §) för att hon sagt att hon vill döda dig. Det kan du göra, även om hotet inte har förmedlats till dig personligen av kollegan. Ett olaga hot kan innebära ett hot om brottslig gärning, om hon hotat att döda dig är detta ett hot om brottslig gärning. Det krävs också att kollegan har haft avsikt att hotet ska förmedlas till dig på detta sätt, eller i vart fall insett det och varit likgiltig inför det. Om kollegan inte har en sådan subjektiv avsikt eller insikt att faktiskt hota dig kan hon inte dömas för brott. Detta är självklart svårt att veta, men det kan vara bra att hålla i minnet om du väljer att göra en polisanmälan för olaga hot.

Jag vill även upplysa dig om ett annat brott som det skulle kunna röra sig om, vilket är förtal (BrB 5 kap. 1 §). Förtal innebär att en person utpekar någon annan såsom brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Utifrån vad du beskriver är det möjligt att kollegan gjort sig skyldig för förtal, eftersom hon spridit uppgifter på arbetsplatsen om att du mutar andra bl.a., vilket är att utpeka dig som brottsling. Även för förtal krävs att kollegan har haft avsikt att baktala dig på detta sätt, eller i vart fall haft insikt om att hon gör detta och varit likgiltig inför det.

Du kan välja att polisanmäla henne för båda brott, eller endast ett av dem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare