FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/10/2018

Kan jag övningsköra inom spärrtiden när jag fått ett körkortstillstånd?

Hej, tappade körkortet för ganska precist 5 månader sen och har då ganska precis 1 månad kvar av spärrtiden, har försökt läsa mig klok om hur det är med ansökan och så för nytt körkortstillstånd men förstår mig inte riktigt på det, ansökte för cirka 3v sedan och inväntar svar nu, men om de accepterar eller vad man nu ska säga, betyder det då att jag har körkortstillstånd igen även om det är inom spärrtiden? Alltså om de accepterar innan spärrtiden är slut, betyde det att jag kan börja övningsköra och boka tider för risk1/2 samt prov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om körkort finns i körkortslagen (KkL).

Om ditt körkort blir återkallat kan du ansöka om att få ett nytt körkort utfärdat när spärrtiden löpt ut (5 kap. 13 § KkL). För att kunna ansöka om ett nytt körkort måste du ha ett körkortstillstånd (5 kap. 14 § 1 stycket KkL). Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår 6 månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas två månader innan spärrtidens utgång. När du fått körkortstillståndet får du hem en ansökningsblankett för att kunna ansöka om ett nytt körkort. Eftersom ditt körkort blivit återkallat i mindre än ett år behöver du alltså inte göra ett nytt körkortsprov (5 kap. 14 § 2 stycket KkL).

Om du har prövotid kvar
Från det att ett körkort har utfärdats gäller en prövotid på två år från dagen för provet (3 kap. 18 § KkL). Om du har prövotid kvar måste du dock göra ett nytt teori- och förarprov (5 kap. 14-15 § KkL). Samma sak gäller för det här fallet, att du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår 6 månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas två månader innan spärrtidens utgång. När du fått körkortstillståndet kan du övningsköra igen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare