FrågaAVTALSRÄTTGåva13/10/2018

Kan jag överlåta min bostad som gåva men ändå stå kvar som låntagare?

Hej,

Kan jag överlåta min bostad som en gåva till min far men ändå stå kvar som låntagare? Går det rent juridiskt? Jag har 40 000 i månadslön.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som hindrar dig från att stå kvar på lånet

Det finns ingen lag som sätter käppar i hjulet för att du skulle kunna ge bort din bostad som en gåva till din far, men fortfarande stå kvar som låntagare. Det finns inte heller någonting som säger att lånet måste gå över till din far när han får bostaden som gåva. Banken måste dock däremot godkänna att skulden flyttas över till din far, om det skulle bli aktuellt.

Att tänka på

Något att tänka på är att bostaden fortfarande står kvar som eventuell säkerhet för lånet, även efter det att du har gett bort den i gåva. Banken kan med andra ord fortfarande genom tvång sälja bostaden, om du inte skulle kunna betala skulden. Detta skulle givetvis innebära att din far inte får bo kvar.

Sammanfattning

Rent juridiskt så är det ingenting som hindrar dig från att ge bort bostaden som en gåva till din far, samtidigt som du fortfarande stå kvar på lånet.

Om du skulle ha ytterligare funderingar och vill ha mer ingående hjälp så är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på info@lawline.se. Du får givetvis också ställa en ny fråga, om du hellre skulle vilja det.

Tills vidare önskar jag dig ett stort lycka till. Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare