Kan jag överklaga parkeringsböter till domstol?

Hej. Stod parkerad på en parkering på en plats reserverad för besökande till veterinär, övriga platser behövdes det tillstånd. Jag och mannen var inne hos veterinären för kontroll av våran katt som vi dessvärre fick avliva på plats. Kommer ut, sätter oss i bilen och kör hem. Halvvägs upptäcker vi en lapp som är snurrad runt torkarbladet, således var den inte synlig för oss innan vi lämnade parkering och kunde därmed inte ta bild. Bestridit boten med bilder från parkeringen och intyg från veterinär. Hojab vidhåller att vi ska ha stått på annan del av parkering. De har ingen bild på fordonet. Vilka chanser har vi i tingsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Överklaga till polisen
Efter att man överklagat p-bötern till parkeringsbolaget kan man driva vidare ärendet till polisen genom att göra en skriftlig överklagan, (blankett för överklagan). Du ska skicka din överklagan till den polismyndighet som finns i det län där parkeringsboten utfärdades, (adress). Glöm inte att du fortfarande måste betala parkeringsboten när du överklagar för att inte riskera bli skyldig förseningsavgifter om din överklagan skulle ogillas. Du kommer få tillbaka beloppet du betalat om din överklagan skulle gillas.

Väcka talan i domstol
Det finns en möjlighet att väcka talan i den domstol som finns på den ort parkeringsboten utfärdades. Parkeringsbolaget har bevisbördan men praxis är att beviskravet är lågt och räcker vanligtvis med en vanlig anmärkning. Bevisbördan kommer därför att övergå till dig att visa på att parkeringsbolaget utfärdat p-bötern på felaktiga grunder.

Intyget du har som bekräftar att du befunnit dig hos veterinären bekräftar dock inte att du faktiskt parkerat på besöksparkeringen. Du kommer förmodligen behöva något mer som styrker din berättelse som t.ex. övervakningsbilder eller vittnen. Om du lyckas styrka att du faktiskt stod på besöksparkeringen kommer domstolen att godkänna din talan.

Viktigt att känna till är att det kostar 900 kr att skicka in en stämningsansökan och att du riskerar bli skyldig att betala samtliga juridiska kostnader om du skulle förlora målet.

Min bedömning
Jag rekommenderar dig att för överklaga till polisen innan du väcker talan i domstol. Min bedömning är att din situation är oklar om domstolen kommer bifalla din överklagan p.g.a. bevisningen.

Jag hoppas allt löser sig för dig och att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare