Kan jag överklaga p-boten?

Fick p-bot på en gata i en stad, hade stannat med två hjul uppe på trottoaren och varnings-blinkers på. Medpassagerare hade precis gått in i huset för att hämta ut en 40 kg tung motionscykel som skulle lastas in i bilen. Vi blockerade inte trotoaren. Fick 1300 kr i böter. Är det någon ide att överklaga? Överträdelsen lyder: "Stannat eller parkerat på gångbana. Trafikförordningen 3 kap 48".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

3 kap. 48 § andra stycket trafikförordningen stadgar att andra fordon än tvåhjuliga cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II inte får stannas eller parkeras på en gång- eller cykelbana. Det innebär att det inte är tillåtet att varken stanna eller parkera på en gång- eller cykelbana med en bil. I lagkommentarer till bestämmelsen stadgas att förbudet bör anses omfatta även de fall då en bil endast till en del stannas på gång- eller cykelbana.

Om de faktiska omständigheterna i boten stämmer, dvs att det är rätt registreringsnummer och bilen har stannat eller parkerat på en gång- eller cykelbana, torde du inte kunna förvänta dig att vinna framgång med en överklagan. Bestämmelsen stadgar inte att det bara är förbjudet att stanna eller parkera så man blockerar trottoaren, utan förbudet gäller direkt när man stannar eller parkerar på en gång- eller cykelbana.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare