FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2023

Kan jag omedvetet hålla mig undan polisen?

Hej! Jag har varit med om att jag har legat hemma och kollat på tv. Hört en svag knackning, gått och kollat i kikhålet. Där ute stod 5 poliser. Jag försökte avgöra om det var min eller grannens dörr dom knackade på. Jag ville inte öppna ifall det skulle störa polisenrna. Jag stod och kollade i några sekunder och inget hände så jag tänkte öppna dörren och fråga om det var mig eller grannen dom knackade hos. Men då vände de sig om och gick. Jag har inte fått några sms/brev/samtal om att polisen söker mig. Jag har inte (vad jag vet iallafall) begått något brott. Min och grannens dörrar är precis bredvid varandra så det var svårt att avgöra. Tror ni jag behöver oroa mig för att polisen vill mig något utan att jag vet det? Vill dom mig något vill jag inte omedvetet hålla mig undan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du var hemma, hörde en svag knackning och såg poliser utanför din / din grannes dörr. Du hade svårt att avgöra vem de ville nå och öppnade inte. Du är nog orolig att du omedvetet håller dig undan polisen, och undrar om du har någonting att oroa dig för.

Hur går rättsprocessen till? - en sammanfattning

Så snart Polismyndigheten får kännedom om att ett brott kan ha begåtts är de skyldiga att upprätta en anmälan och inleda förundersökning. Förundersökningen innebär en utredning med syftet att utreda vem eller vilka som har gjort sig skyldiga till brott. När brottsutredningen är klar beslutar åklagaren om åtal ska väckas eller inte. Beslutar åklagaren att väcka åtal lämnas en stämningsansökan in till  tingsrätten. Av denna framgår vem eller vilka som ska ha gjort sig  skyldiga till brott, när det skedde och vilken bevisning åklagaren har.

Kan jag omedvetet hålla mig undan polisen?

Utifrån ovan korta redogörelse, har Polismyndigheten en skyldighet att utreda brott, vilket de ska göra efter bästa förmåga. Det innebär att om det var dig de ville få tag i så kommer de att återkomma till dig. Om du inte är medveten om att du har begått brott, behöver du heller inte vara orolig. De kan vilja ha kontakt med dig av olika skäl, och det behöver alltså inte innebära att du har begått ett brott. Du behöver inte vara orolig, utan ge det en tid och se. Du kan alltid ringa in till 114 14 om du vill tala med Polismyndigheten.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare