FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/07/2019

Kan jag neka till trafikbrott eftersom jag inte legitimerade mig?

Om jag blir stoppad misstänkt för ett trafikbrott, olovlig körning i detta fall, men varken legitimerar mig med id kort eller annan identitetshandling eller undertecknar någon som helst dokumentation i samband med förhör, kan jag ändå fällas eller är detta ett tjänstefel av polismannen?

Skulle jag med andra ord kunna neka till att det var jag som var på plats?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du nekar till att du var på plats kommer ärendet att lämnas över till åklagare. Åklagaren kommer då att ta ställning till om det ska väcka åtal. I regel väcks det åtal i ett sådant fall. Under rättegången har åklagaren en skyldighet att lägga fram bevisning så det är ställt utom rimligt tvivel att du utfört handlingen. Som bevis kan den/de poliser som var på plats kallas som vittnen.

Som svar på din fråga innebär det att du kan neka till att du var på plats. Du kan däremot ändå dömas, t.ex. om polis eller andra vittnen som var på plats pekar ut dig.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare