Kan jag nå framgång med att överklaga p-boten?

Parkeringsbot på gratisparkering.

Jag parkerade i Tyresö centrum där det ar 3 timmars gratisparkering om man loggar in i parkeringsautomaten när man kommer. Jag loggade in helt rätt i automaten men sen har jag lyckats logga ut 1 minut efteråt, det var första gången jag såg den här typen av automat och gjorde naturligtvis fel vid inloggningen.

Trodde att allt var ok men fick p-bot 30 minuter därefter. Jag begärde ett transaktionskvitto från den automat jag loggade in i av p-bolaget och där står det att jag loggat in och loggat ut nästan samtidigt men de kräver ändå att jag ska betala boten trots att det framgår av transaktionskvittot när jag kommit till parkeringen.

Frågan är om jag bara ska betala eller om jag kan få rätt mot parkeringsbolaget och slippa p-boten om jag bestrider en andra gång. Tycker ju att transaktionskvittot tydligt visat när jag kom till garaget och parkerade även om jag inte gjorde helt rätt vid automaten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I samband med att du parkerade på parkeringsplatsen ingick du ett avtal med parkeringsbolaget. Avtalet innefattar att du förbinder dig att logga in med en viss applikation och att du då får står där kostnadsfritt en viss tid. I samband med att du loggat ut och ändå stått kvar finns det inte längre något avtal som ger dig rätt att stå kostnadsfritt på parkeringsplatsen. Parkeringsbolaget har således rätt i sak när den utfärdat en parkeringsanmärkning.

Då parkeringsbolaget gjort rätt har det inte heller någon skyldighet att ändra sitt beslut. Däremot finns det inget som hindrar dem från att göra det. Vad du kan göra är att kontakta parkeringsbolaget och överklaga parkeringsanmärkningen. Eventuellt kan ni komma överens om att de stryker parkeringsanmärkningen om du förklarar vad som hände. Däremot har de ingen skyldighet att göra så.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare