Kan jag lösa ut mitt syskon från en gemensamt ägd fastighet?

Jag och min bror fick vårat sommarställe på Öland i gåva av våra föräldrar i oktober 1981, så det är inte arvegods. Gåvobrevet innehöll begränsningen att fastigheten inte fick belånas eller säljas under våra föräldrars levnad. Vår mor gick bort 2006 och far gick bort 2014, så nu är det "fritt fram". Min bror verkar inte vara intresserad av att ha stället kvar medan jag vill det. Fastigheten är i stort behov av underhåll vilket min bror hela tiden har blundat för, men man måste väl vara överens om sådana saker? Frågan är hur man går tillväga när man löser ut ett syskon från ett gemensamt ägande som detta? Finns det schablonprinciper eller går man på en mäklares värdering?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag tolkar frågan undrar du hur man går tillväga om man vill lösa ut ett syskon ur en gemensamt ägd fastighet.

Eftersom ni fått fastigheten i arv och äger den tillsammans blir lagen om samäganderätt (SamägL) tillämplig. Jag antar att ni äger lika stora andelar i fastigheten då jag inte vet vad som står i testamentet. Enligt 2 § i SamägL krävs det samtliga delägares medgivande för förfogande över fastigheten. Det betyder att om du vill köpa ut din bror så krävs hans samtycke. Utöver det finns det inga juridiska hinder för dig att lösa ut honom. Jag skulle rekommendera att låta en mäklare värdera fastigheten så att ni får ett korrekt värde och det blir så rättvist som möjligt. Då betalar du honom motsvarande vad hans andel är värd.

Hoppas detta hjälpte dig och lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare