Kan jag låta brorsbarn ärva?

Jag har en helbror o 2 halvbröder. Jag vill att halvbröderna inte ska ärva mej utan att deras barn ska få det. Hur gör jag då??

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall du har egna barn så ärver dem dig, jag tolkar dock din fråga som att du inte har några egna barn och utgår från detta i mitt svar.

De enda som har en skyddad arvsrätt är så kallade bröstarvingar, det vill säga ens barn. Deras rätt till arv går inte att testamentera bort. I övrigt är du fri att testamentera så som du vill. Du kan alltså skriva ett testamente där du beskriver vad respektive brorsbarn ska ärva, detta räcker för att det ska bli så som du vill.

Är barnen omyndiga och värdet på deras arv överstiger åtta prispasbelopp (ca 385 000 för 2022) så kan du villkora att egendomen ska stå under överförmyndarens kontroll. Överförmyndaren är en person från kommunen. Då kan dina halvbröder inte förvalta pengarna utan överförmyndarens samtycke.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare