Kan jag kräva skadestånd av en skönhetssalong om de ljugit om bieffekterna och jag har skadats av laserbehandling?

Hej.

Jag har fått en laserbehandling (på salong) för att permanent ta bort Syringom under mina ögon. Jag blev lovad att det inte skulle ge besvär eller ärr. 22 månader har nu gått och jag har ilningar, stickningar som leder till tårar varje dag. Dessutom har jag två stora ärr efter behandlingen. Vad kan jag göra? Jag har kontaktat den ansvariga utan resultat.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur jag tolkar din fråga

Du har genomgått en laserbehandling och till följd av detta fått flertalet olika besvär. Nu undrar du om det finns något att göra åt den missbehandling som du tyvärr råkat ut för.

Jag tolkar din fråga som att du främst är ute efter att få ekonomisk ersättning.

Tillämplig lag

För att kolla på om du har rätt till ersättning för skadorna och problemen som du tvingats utstå kollar vi närmare på skadeståndslagen (SkL).

Du kan eventuellt kräva skadestånd av salongen för skadorna

För att du ska kunna hålla salongen ansvarig krävs antingen att personen som utfört laserbehandlingen har velat skada dig med flit eller inte varit tillräckligt försiktig (2 kap. 1 § SkL).

Det kan vara svårt att säga att personen velat skada dig med flit. Frågan blir därför om han eller hon inte varit tillräckligt försiktig.

Jag vet inte vilka bieffekter en laserbehandling av liknande slag kan medföra, eller hur länge de kan tänkas vara kvar.

På strålsäkerhetsmyndighetens hemsida står att du som funderar på att genomföra en kosmetisk laserbehandling bör vara medveten om riskerna. Det framgår också att en laserbehandling alltid är förenad med vissa risker (https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/laser-och-ipl/rad-och-rekommendationer/rad-om-kosmetiska-behandlingar-med-laser-och-ipl/).

Det som talar till din fördel däremot är att personen som utfört behandlingen lovat att du inte skulle få några ärr eller andra besvär. Samtidigt är det lätt för honom att säga att han aldrig lovat dig det.

Som jag har förstått det är denna typ av behandling inte nödvändig, utan en möjlighet av kosmetiska skäl för att bli kvitt syringnom.

Därför antar jag även att du genomfört behandlingen på en privatklinik. I dessa sammanhang är det nödvändigt att du skriver under ett avtal mellan dig och salongen.

I dessa avtal är det inte helt ovanligt att det redogörs för vilka risker och bieffekter en behandling kan resultera i. Eventuellt kan det även finnas friskrivningar från ansvar, för att salongen inte ska behöva ta ansvar om någonting går fel, som det olyckligtvis gjort i ditt fall.

Mitt råd

Jag vill i första hand råda dig att läsa igenom avtalet som du skrev under innan du undergick behandlingen. Det är möjligt att det står vilka bieffekter en laserbehandling av denna typ kan resultera i.

Står det att laserbehandlingen kan resultera i ärr, stickningar och, eller, ilningar, så finns det tyvärr inte så mycket att göra. Står det däremot inte något om detta, så borde du rimligtvis kunna hävda att personen som utfört behandlingen inte varit tillräckligt försiktig.

Risken är även stor att salongen kommer att neka till att de någonsin sagt att behandlingen inte skulle resultera i några ärr, ilningar eller stickningar. Det gör bevisläget väldigt svårt för dig att kunna kräva salongen på ersättning.

Annars vet jag inte vad du ska göra, särskilt eftersom du inte får tag i ansvarig på salongen. Jag förmodar att du inte heller vill gå tillbaka eller undergå en ny operation av samma salong igen, eftersom den förra behandlingen tyvärr resulterade i problem och smärtor.

Sammanfattning

För att du ska kunna kräva salongen på ekonomisk ersättning är en förutsättning att du kan visa att ansvarig på salongen har gjort något fel.

Jag har svårt att svara på den frågan, dels för att jag inte riktigt vet vad en laserbehandling av liknande åkommor kan medföra för bieffekter, dels för att jag inte vet vad som står i ditt avtal med salongen.

Jag hoppas hur som helst att det löser sig, och att du blir kvitt dina problem. Du är välkommen att skriva igen om några andra funderingar skulle uppstå!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare