Kan jag kräva fast anställning trots att jag är obehörig lärare?

Hej, jag heter Hans och har jobbat mer än 4 år på en kommunal skola både som spansk lärare och som resurspedagog, jag är obehörighet. Jag har ferietjänst och ej fast jobb. Kan jag kräva min arbetsgivare att få fast jobb?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler kring fast anställning regleras normalt i lagen om anställningsskydd (LAS), men när det gäller fast anställning inom läraryrket ser reglerna lite annorlunda ut. Huvudregeln är nämligen att det bara är legitimerade lärare som kan få fast anställning. Det finns dock ett antal undantag till detta;

Om du ska undervisa i modersmålOm du ska undervisa i ett yrkesämneOm du ska undervisa i kommunal vuxenutbildning

Som du beskriver i din fråga arbetar du emellertid som spansklärare och resurspedagog. Detta innebär följaktligen att du, åtminstone inte på laglig grund, kan kräva av din arbetsgivare att du ska få ett fast jobb.

Däremot råder avtalsfrihet och du kan såklart uppställa egna krav på hur din anställning ska se ut om arbetsgivaren vill att du ska stanna!

Hoppas svaret varit till din hjälp och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare