Kan jag kräva att min granne kastrerar sin katt?

Hej, jag har nyligen börjat släppa ut min katt, det är en hankatt som är kastrerad. Efter 1.5 månad ute blev han attackerad av grannkatten, veterinär kostnaderna gick på ca 7000 kr. När han fick gå ut igen, och varit ute i 1 vecka attackerar samma katt honom igen. Med veterinär kostander på 1200. Jag lyckades hitta ägaren som bor i huset mittemot. Hon säger lugnt att "Ja han är bråkar nog med alla katter". Min granne som såg kattbråket och förhindrade större skador på min katt gav mig en beskrivning på katten som attackerade min katt. Hon sa att det var samma katt som attackerade första gången också. Jag misstänker att den katten inte är kastrerad med tanke på behovet av att bråka. Kan man se till att hon kastrerar sin bondkatt såfall? Sen undrar jag om jag kan be dom betala skadestånd för min katts skador? Jag kan tycka att den bråkiga katten ska bort från gården. Eftersom han mest troligt bråkar med fler katter än min. Av vad ägaren sa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du dels undrar om det går att kräva att din granne kastrerar sin katt, dels om du kan kräva att din granne betalar skadestånd för de skador deras katt har orsakat din katt.

Kan du kräva att din granne kastrerar sin katt?

Det finns ingen regel som uttryckligen säger att kattägare måste kastrera sina katter.

År 2020 infördes dock nya regler som innebär högre krav på kattägare till utekatter att se till att katten inte oönskat förökar sig. I 6 kap 2 § statens jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd rörande hundar och katter föreskrivs att djurhållaren ska vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han ansvarar för. I de allmänna råden till nämnda paragraf skrivs att katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat. Viktigt att komma ihåg är att detta endast är allmänna råd och således inte tvingande regler vilket innebär att det inte är ett tvång att kastrera sin utekatt. Länsstyrelsen kan dock vidta olika typer av tvingande åtgärder för att kattägaren ska förhindra oplanerad avel såsom förelägganden med viten och omhändertagande.

Åtgärderna syftar dock som nämnts till att förhindra oplanerad avel och inte till att katten är aggressiv på grund av att den är okastrerad. I det senare fallet finns det tyvärr inte så mycket att göra.

Mitt råd till dig är att kontakta grannen i fråga och framföra dina tankar. Om detta inte hjälper hade du kunnat höra runt med grannarna i ditt område. Om det skulle visa sig att katten upprepade gånger oplanerat har förökat sig skulle en möjlighet kunna vara att ta kontakt med Länsstyrelsen som i sin tur kan se till att kattägaren vidtar de åtgärder som är nödvändiga.

Kan du kräva att grannen betalar skadestånd för din katts skador?

Till skillnad från hundägare har kattägare inget strikt ansvar för sina katter. Detta innebär att kattägare endast kan bli skadeståndsansvariga i den mån kattägarens agerande har varit vårdslöst och att detta agerande har orsakat skadan, 2 kap 1 § Skadeståndslagen (SKL). Möjligtvis hade man kunnat se kattägarens underlåtenhet till att kastrera sin katt som vårdslöst. Det krävs dock att man kan bevisa att katten varit aggressiv och orsakat skadorna till följd av att denne inte är kastrerad vilket kan vara svårt.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare