Kan jag kräva att få närvara på personalmöten under tjänstledigheten?

Hej, jag har varit tjönstledig i ca 1 år, under denna tiden har min arbetsgivare helt uteslutit mig i allt som rör hela företaget. Jag har inte fått komma på personalmöten osv, är det rätt av arbetsgivaren att göra så? För mig känns det som jag har slutat helt trots att jag inte gjort det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om det är rätt av din arbetsgivare att du inte får delta på personalmöten under din tjänstledighet.

Många av de rättigheter och skyldigheter man har som anställd regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Arbetsgivaren har en ganska långtgående informationsskyldighet mot sina arbetstagare (6c § LAS). Den informationsskyldigheten gäller framförallt villkor i avtalet som kan ha stor betydelse för den som är anställd.

En tjänstledighet är nästan alltid en ledighet utan lön och andra förmåner. Personalmöten sker i regel under arbetstid och är därmed också betalda timmar. Enligt min bedömning så är det inget du kan kräva att få medverka på.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare