Kan jag kräva att få arbeta under uppsägningstiden?

Hej! Jag är just nu tillfälligt tjänstledig pga studier och enligt en skriftlig överenskommelse löper min tjänstledighet ut den sista maj. Jag undrar om jag har rätt att jobba den sista månaden på uppsägningstiden (3 mån) om jag säger upp mig den sista mars? Jag vill alltså jobba i juni månad men är rädd att min arbetsgivare kommer säga att det inte går/behövs när jag säger upp mig eftersom det bara är "bökigt" för dem att ta in mig en månad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna besvara din fråga ska vi kika i anställningsskyddslagen (LAS).

Rätt att få arbeta?
Till att börja med så tolkar jag din fråga som att du undrar om det finns någon rätt för dig att kräva att arbetsgivaren erbjuder dig arbete under uppsägningstiden.

Som utgångspunkt gäller att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet på valfritt sätt enligt den så kallade arbetsledningsrätten. Under uppsägningstiden består anställningen och arbetstagaren har då en arbetsskyldighet, dvs om arbetsgivaren säger att du ska arbeta så måste du det.

Det finns dock ingen motsvarande skyldighet för arbetsgivaren att erbjuda arbete under uppsägningstiden. Om arbetsgivaren vill kan denne arbetsbefria arbetstagaren under uppsägningstiden, dvs inte erbjuda arbetstillfällen. Under uppsägningstiden har arbetstagaren dock rätt att behålla lön och andra anställningsförmåner. Detta gäller även om arbetsgivaren arbetsbefriar dig (12 § LAS).

Avslutning
Du har alltså ingen rätt att kräva att arbetstagaren bereder dig arbetstillfällen under uppsägningstiden. Arbetsgivaren kan alltså välja att arbetsbefria dig men du har då rätt att behålla lön även fast du inte utför något arbete. Om en uppsagd arbetstagare som är arbetsbefriad får ersättning från annan anställning, kan dock den tidigare arbetsgivaren dra av motsvarande belopp i sin ersättning till arbetstagaren (13 § LAS). Dubbel lön under arbetsbefriad uppsägningstid är därför i princip inte möjligt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare