FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/07/2019

Kan jag köpa kniv från annat land?

Får man köpa en kniv från ett annat land?

Jag har nydligen blivit intresserad av knivar och undrar om jag ska köpa ett par

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga om du får köpa en kniv från ett annat land är ja. Dock gäller att vissa knivar, beroende på vad det är för kniv, kräver tillstånd från Polismyndigheten och därmed anmäla den till Tullverket för att få ta in den i Sverige. Tullverket skriver på sin hemsida att exempelvis Butterflyknivar räknas som farliga föremål (enligt Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål) och kräver därför tillstånd av Polismyndigheten. Vidare att Ljuddämpare räknas som vapen och kräver (enligt Vapenlagen) därför också tillstånd av Polismyndigheten, samt en anmälan och betalning till tull, skatt samt eventuellt andra avgifter. Dessutom har vissa typer av knivar även en åldersgräns, springstiletter får inte ens ägas, användas eller lånas utav en person under 21 år, Knivlagen 1 § 3 st.

På polismyndighetens hemsida kan du HÄR hitta mer information, samt exempel på farliga föremål.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare