FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/11/2018

Kan jag komma tillbaka till där jag är portad?

Hej undrar om en butik har rätt att porta en från att komma in i butiken.

De påstod att vi förberett för att stjäla men polisen sa att eftersom inget förts utanför kassorna och det skulle röra sig om mycket lågt värde på sakerna så kunde de inte göra något då. Men vakten sa att vi inte va välkomna ditt mer. Trots att inget brott begåtts då inget passerat kassorna och likaså polisen ej kunde gripa oss för något brott utan släppte oss direkt från butiken.

Nu undrar jag har gått 3 år kan man gå dit igen eller ej.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga har du blivit portad från en butik p.g.a. misstanke att du skulle utföra en stöld. Detta låter underligt i mina öron för polisen har helt rätt, om inget förts ut efter kassornas gräns har ingen stöld begåtts. Detta innebär att jag egentligen kan packa på mig hur mycket som helst inne i butiken, jag kan lägga allt i en resväska i butiken rent rättsligt men det blir först stöld när jag gått förbi kassorna för det är först då man uppfyller rekvisitet i stöld att tillägna sig varorna. Fram tills jag passerat kassan har jag inte tillägnat mig varorna, jag kan lika gärna ha lagt allt i en resväska för jag inte orkar bära och sedan packa upp allt i kassan med vilja att betala. Av din fråga blir jag därför tveksam om det ens fanns grund att porta dig från första början. Jag kommer besvara din fråga väldigt generellt över vad som gäller angående portning och sedan bemöta din aktuella situation.

Att bli portad

Frågan om en butiksägare får porta någon är väldigt omdiskuterad. Rättsläget idag ser ut så att en butik får meddela en person att denne inte är välkommen längre p.g.a. vissa skäl. Man kan alltså bli "portad" i dagligt tal. Men det krävs brott eller störande beteende för att en butiksägare ska få avlägsna en person från butiken. Observera även att ett avlägsnande från butiken endast får göras genom att tillkalla väktare/ordningsvakt och då även ange varför denna personen stör ordningen i butiken, t.ex. stöld eller störande beteende såsom högljudd och stökig. Det har funnits utredningar tidigare om man skulle införa en bredare rätt för butiksägare att både porta och avlägsna personer men vad jag förstått har inga utredningar lett till förändring av rättsläget. Sammanfattningsvis innebär det att så länge butiksägaren inte diskriminerar utan portar på objektiva grunder så får man meddela en person att denne inte är välkommen i butiken längre. Om den portade personen däremot skulle komma in i butiken igen så måste man tillkalla ordningsvakt om man vill slänga ut personen och då får man ange något bättre skäl än att man är misstänksam mot personen.

Din situation

Med tanke på att du faktiskt aldrig begick ett brott i butiken som jag förstår, och att det passerat 3 år anser jag att du kan besöka den butiken. Som du förstår finns inte portning lagreglerad utan man har bara erkänt butiksägarens rätt att meddela portning men sedan finns det inget lagstöd för att upprätthålla detta om personen återkommer och sköter sig. Om du skulle besöka butiken och de anser efter 3 år att du fortfarande är portad så är det lite överdrivet lång tid i förhållande till varför du blev portad, d.v.s. misstanke om brott. I min mening borde det vara bortglömt, speciellt om du aldrig varit där på 3 år och stört igen. Besök butiken och var skötsam. Om någon känner igen dig och reagerar så meddela att du bara är där för att kika eller handla och att de får tillkalla ordningsvakt om de vill ha dig bortförd men att det inte kommer behövas då du inte kommer vara ett problem.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare