Kan jag komma ifrån en gemensam skuld?

Hej! Jag och min föredetta man står tillsammans på ett blancolån på ca 280000 kr, han har nu dragit på sig en massa skulder vilket gör att jag oroar mig för att han inte ska kunna betala sin del i framtiden. Finns det något sätt att lösa detta på så jag slipper betala allting själv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga och jag ska göra mitt bästa för att besvara den.

Jag antar att ni har ett gemensamt ansvar för skulden och inte delat. Ni är då solidariskt betalningsskyldiga för skulden vilket innebär att långivaren har rätt att kräva antingen dig eller din före detta man på skulden.Förutsatt att ni inte har begränsat ert ansvar er emellan på något sätt har den som betalat rätt att kräva den andre på sin halva.

Om långivaren därför skulle kräva dig på hela beloppet 2,8 mkr så kan du regressvis kräva din före detta man på hans andel, dvs 1,4 mkr. Tyvärr finns det inget sätt för dig att komma ifrån skulden utan långivarens godkännande.

Möjliga alternativ skulle kunna vara att någon inträder i ditt ställe, att någon sorts säkerhet ställs för lånet eller att långivaren helt enkelt efterskänker ditt ansvar (vilket inte är troligt).

Om din före detta mans ekonomiska situation är så allvarlig att du befarar personlig konkurs bör du tala med banken för att se vilken lösning ni kan ta till, i annat fall har du som sagt alltid rätt att kräva din f.d. man på halva beloppet. Kanske kan du få din f.d. man att ställa en säkerhet till dig/banken i form av pant i fastighet eller säkerhet i aktier. Det skulle då trygga din rätt till betalning av återkrav.

Hoppas det löser sig och hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

Mvh

Thomas BorgenfalkRådgivare